Stres. Jak radzić sobie ze stresem?

Powrót do listy

Proste sposoby radzenia ze stresem.

Stres to bardzo częsty temat dyskusji. Jest powszechnie wiadome, że jest wszechobecny w naszym życiu. Może doprowadzić do zburzenia funkcjonowania a także do problemów zdrowotnych.

Warto się zastanowić nad tym czym tak naprawdę jest stres?

A także czy wiemy, że jest możliwa nauka radzenia sobie ze stresem.

Warto wiedzieć, że stres można rozdzielić na tzw. pozytywny i negatywny.

Stres pozytywny jest krótkotrwały i występuje przy każdej zmianie w życiu. Mobilizuje do działania i lepszego przygotowania się do nowej sytuacji życiowej. Dzięki temu możemy wskrzesać z siebie więcej energii do działania.

No i stres negatywny, to stres paraliżujący, negatywnie wpływający na motywację do działania. Także powodujący napięcia emocjonalne i cielesne, z którymi trudno żyć. Szczególnie jeśli trwa długo. I nim zajmę w dalszej części.

Chcesz radzić sobie ze stresem? W dalszej części poznasz skuteczne sposoby.

Rozwiąż problem

Ta metoda sprawdzi się w sytuacjach, w których mamy chociaż w części wpływ na sytuację powodującą stres.

Rozwiąż problem. Zaplanuj konkretne kroki rozwiązania trudnej sytuacji.

Wyobraź sobie sytuację, która, Twoim zdaniem, może być stresująca. Zobacz siebie jak w tej sytuacji zachowujesz spokój i zimną krew. Pomyśl, jak chciałbyś zachować się. Co powiedzieć? Powtórz to głośno w spokoju.

Poszukaj, np. w internecie, jak mógłbyś się zachować w takiej stresującej sytuacji np. przed rozmową o pracę.

Porozmawiaj o nurtujących Cię wątpliwościach z osobą, do której masz zaufanie.

Przed stresującą potencjalnie sytuacją zrób coś miłego dla siebie: kąpiel, dobre śniadanie, lody itp.

Powtarzaj sobie: podczas tej sytuacji dam sobie świetnie radę. Dzięki tej sytuacji będę silniejszy w przyszłości.

rozwiązywanie problemów przez planowanie

rozwiązywanie problemów przez planowanie: zapisz konkretne kroki, które podejmiesz, aby zająć się problemem. Proces ten najlepiej zacząć od burzy mózgów, podczas której oderwiesz się od rzeczywistości, co może pomóc ci odkryć pomysły, które w innych okolicznościach mogłyby w ogóle nie przyjść ci do głowy;

radzenie sobie przez konfrontację

 radzenie sobie przez konfrontację: niektórym technika ta przychodzi zupełnie naturalnie, inni zaś mają z nią duży problem. Oczywiście, konfrontacja interpersonalna to dość delikatna kwestia, wymagająca wyczucia i kontrolowania emocji. Kluczem do sukcesu jest skierowanie energii tam, gdzie będzie najbardziej pomocna. Np. jeśli jesteś zły na szefa, zakomunikuj mu swoje zastrzeżenia wprost, zamiast wyładowywać frustrację na współpracownikach;

szukanie informacji

szukanie informacji: stosując tę metodę, radzimy sobie ze stresem dzięki zmniejszaniu niepewności. Oczywiście, nie jest ona skuteczna zawsze i w każdej sytuacji. Najlepiej sprawdza się w przypadku krótkotrwałych wyzwań, gdy informacje są dla nas dostępne. W przypadku stresorów długoterminowych zaś nie należy zbytnio skupiać się na poszukiwaniu danych, ponieważ prowadzi to do nadmiernego drążenia tematu, a w efekcie do nasilenia stresu.

Jeśli mamy do czynienia ze stresorem, na który nie mamy wpływu, od podejścia aktywnego lepiej sprawdzi się regulacja emocji;

  • trening wyobrażeniowy: odpręż się i pomyśl o stresującym zdarzeniu, które cię czeka (np. o trudnej rozmowie lub ważnym egzaminie). Wyobraź sobie, że zachowujesz się spokojnie, podejmujesz właściwe decyzje i unikasz zranienia. Zobacz i poczuj tę sytuację, potraktuj wizualizację jako swego rodzaju próbę generalną. Dzięki niej będziesz w stanie przyjąć do wiadomości możliwość pomyślnego zakończenia oraz ustalisz, które umiejętności oraz cechy będą ci potrzebne, gdy nadejdzie rzeczywista konfrontacja;
  • poszukiwanie wsparcia społecznego o charakterze instrumentalnym: pozytywne kontakty z ludźmi, którzy są gotowi nam pomagać, mogą nam przynieść różne formy wsparcia społecznego. Należą do nich m.in.: wsparcie emocjonalne (empatia, miłość, zaufanie i opieka), wsparcie informacyjne (rady, informacje i sugestie) oraz pochwały, czyli informacje zwrotne, które wzmacniają samoocenę. W tym wypadku chodzi nam jednak o wsparcie instrumentalne, czyli fizyczne, namacalne, np. podwiezienie do szpitala, krótkoterminowa pożyczka itp.

Radzenie sobie ze stresem zorientowane na emocje

Jeśli wcale lub prawie wcale nie panujemy nad zagrożeniem, czasami jedyną możliwością jest opanowanie emocji i wytrzymanie do czasu, aż będziemy mogli działać lub przeczekanie, aż problem zniknie. Redukowanie negatywnych emocji również może opierać się na różnych metodach postępowania. Należą do nich:

  •  szukanie emocjonalnego wsparcia społecznego: takie wsparcie daje poczucie więzi, co zmniejsza poczucie osamotnienia. To zaś jest uważane za czynnik ryzyka wielu chorób oraz przedwczesnej śmierci. Wsparcie emocjonalne pomaga również logicznie i w realny sposób myśleć o problemie oraz możliwych sposobach poradzenia sobie z nim;
  • rozładowywanie emocji: negatywne emocje mają wpływ na stan naszego organizmu, prowadząc m.in. do wzmożonego napięcia mięśniowego, wzrostu ciśnienia i tętna do bardzo niebezpiecznego poziomu, a także mogą wpływać na stan naszego układu odpornościowego. Wypieranie ich stanowi formę unikającego radzenia sobie ze stresem, co może w negatywny sposób wpłynąć na nasze zdrowie. Kluczem do rozładowania emocji jest pozwolenie na wolne przepływanie wszelkich uczuć. Bardzo dobrym sposobem na pozbywanie się nagromadzonej energii emocjonalnej są ćwiczenia fizyczne.

Radzenie sobie ze stresem przez nadawanie znaczenia

Jest to zestaw skutecznych metod, które dają większe poczucie siły i pozwalają docenić wewnętrzne zasoby. Wiele osób poszukuje możliwości rozwoju i mądrości w trudnych okresach życia. Przykładem na to mogą być:

  •  reinterpretacja pozytywna i rozwój: to nic innego jak umiejętność dostrzegania dobrych stron nawet w najtrudniejszych sytuacjach (czyt. „Optymiści lepiej radzą sobie ze stresem”). Nawet wtedy, gdy zdarzenia wiążą się z dużą stratą, możemy postrzegać je jako okazję do nauczenia się czegoś nowego. Aby było to możliwe, niezbędna jest umiejętność akceptacji tego, czego nie jesteśmy w stanie zmienić i uwolnienie się od przekonania, że musimy panować nad wszystkim. Elastyczność pozwala na myślenie o sobie nie jako ofierze, a jako ocalałym. Jak udowodniły badania, odnajdywanie sensu w każdej sytuacji może stanowić mechanizm chroniący przed depresją;
  •  odwołanie do religii i duchowości: postrzeganie świata w charakterze transcendentalnym pozwala lepiej radzić sobie z problemami, spoglądać na nie z szerszej perspektywy, co pozwala nam nabrać do nich dystansu. Religia często zwiększa poczucie własnej wartości (ponieważ dopuszcza możliwość, że nasze życie jest częścią jakiegoś większego planu) oraz zapewnia wsparcie (gdyż zwykle praktykuje się ją w większych społecznościach);
  • porównywanie: choć wyobrażanie sobie, że mogłoby nas spotkać coś jeszcze gorszego, kojarzy się z ponuractwem, w rzeczywistości bywa korzystne. Pozwala bowiem znaleźć choć odrobinę nadziei, a nawet uznać samego siebie za szczęśliwca. Straciłeś pracę? Pamiętaj, że przynajmniej cieszysz się dobrym zdrowiem i możesz liczyć na wsparcie bliskich. Dostrzeganie choćby odrobiny szczęścia pozwala uspokoić emocje i poradzić sobie z problemem w sposób aktywny;
  •  szukanie dodatkowych korzyści: Ronnie Janoff-Bulman (1992) przekonuje, że złe doświadczenia mogą nas wiele nauczyć, a także zmienić nasze postrzeganie świata. Po traumatycznych wydarzeniach występują procesy adaptacyjne i integracyjne, pozwalające na szukanie dodatkowych korzyści wynikających z katastrofy lub nieszczęścia. Przykładem może być fakt, iż przeciwności losu często wzmacniają więzi międzyludzkie. Tylko od nas zależy, czy w takiej sytuacji dostrzeżemy tego rodzaju korzyści i nauczymy się doceniać każdy dzień.

Zwrócenie uwagi na nasz dotychczasowy styl radzenia sobie ze stresorami oraz wypracowanie nowych, bardziej skutecznych i konstruktywnych strategii to bardzo ważny krok w kierunku rozwoju osobistego. Dzięki tego rodzaju metodom staniemy się silniejsi, szczęśliwsi i zdrowsi (nie tylko psychicznie, ale również fizycznie).

Nauczysz się tego podczas profesjonalnej psychoterapii w ośrodku leczenia uzależnień w Dziwnówku nad polskim morzem. Zadzwoń po dalsze informacje: 606 494 846

Sprawdź wpisy na naszym blogu

Zobacz wpisy

Rozwiąż test alkoholowy

Przejdź do testu

Szum morza i terapia. Zarezerwuj już dziś.

Połącz terapię z urlopem nad morzem.

Przejdź do kontaktu